17. elokuuta 2011

Astrid Swan - Hits (Pavement For Girls)

Astrid Swan ja Pavement, siinä minulle ennen tätä päivää kaksi lähes täysin vierasta käsitettä. Vaikka Astrid Swanin uusimman levyn Hits (Pavement for Girls) sinkut ovat vähän väliä jostain blogista osuneet silmään olen jättänyt ne oikeastaan täysin omaan arvoonsa. En todellakaan osaa sanoa miksi. Ja nyt levyn pariin otteeseen kuunneltuani olen alkanut ihmetellä vielä enemmän, että miksi ihmeessä?! Noh, kuten sanonta menee "parempi myöhään kuin ei milloinkaan" ja tänään olikin erittäin oiva päivä tutustua kyseisen neitokaisen levyyn, sillä sain huomata, että sehän ollaan julkaistu vasta tänään.

Levy siis koostuu Astrid Swanin tekemistä Pavement-covereista. Ehkä siinä on eräs syy miksi kiinnostukseni ei aiemmin ole syttynyt, kun Pavementinkin tuotanto on minulle hyvin pitkälti pimennossa. Aiemmin jo manasin, että miksi olen pitänyt itseäni pimennossa Astrid Swanilta ja tämän levyn myötä alan kohta varmaan manata, että miksi olen tehnyt samoin Pavementille.

Reilu puolituntinen plätty on pituudeltaan ja sisällöltä erittäin tasapainoinen. Itse olen ainakin ollut 100% levyn vietävissä. Meno on koko ajan tasaisen raikasta, rauhallista ja virkistävää. Tässä tulee nyt erittäin omintakeinen vertaus, mutta vähän kuin pesisi kasvonsa aamulla vuoristopurossa. Sellaisen mielikuvan tämä levy onnistui mieleeni luomaan. Ja se oikeastaan kuvaakin omia fiiliksiäni tämän suhteen. Levy on loistava kokonaisuus.

En tiedä miten reaktioni eroaisivat, jos Pavement ja alkuperäiset biisit olisivat entuudestaan tuttuja. Joka tapauksessa tämä levy onnistui innostamaan minut tutustumaan paremmin Pavementiin. Siinä mielessä Cover-levy on ainakin onnistunut. Hauskaa, että menee välillä näinkin päin, että ensin kuuntelee cover-version ja sitten vasta alkuperäisen.

Jos olet kuin minä ja et ole aiemmin tutustunut Astrid Swaniin, niin lämpimästi suosittelen sinua tekemään sen. Se kannattaa. Minun sydämeni tuo joutsen ainakin vei levynsä mukana. Pavement-covereita kuunnellen jään innolla odottamaan, milloin Astrid Swanista kuullaan jälleen.

Shady Lane by Astrid Swan

Box Elder by Astrid Swan

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti